Menu

lekkage WKK bewoner blok 12

Bij een bewoner in blok 12 is onlangs een lekkage aan buizen van de WKK (Warmte Kracht Koppeling) installatie ontdekt. Dat is de installatie waarin het door NUON geleverde warm water voor o.a. douche en verwarming in onze woningen binnen komt. In veel woningen zit deze installatie in dezelfde ruimte als waar de mechanische installatie zit (zie foto 1 van bijgaande PDF).

Normaal gesproken let je er niet zo op, maar nu viel het de bewoner op dat een van de koperen buizen een groene uitslag had (zie foto 2). Dat is meestal een teken van lekkage. Bij verdere controle, bleek dat een buis los zat en dat daar witte uitslag op zat (zie foto 3 en 4). Verder bleek dat vanuit die buis wat water druppelde op de eronder gelegen verwarmingsverdeling en dat er daardoor roestplekken op zaten (zie foto 5).

De WKK installatie zelf is van NUON, dus eventuele reparatie of vervanging is voor rekening van NUON. Reparatie of vervanging van de buizen e.d. die vanuit de installatie verder het huis in gaan, komt niet voor rekening van NUON. Wie in dat geval de rekening betaalt, hangt af van wie de eigenaar van de woning is.

In dit geval is, namens NUON, het installatiebedrijf Feenstra de installatie komen vervangen (zie foto 6 voor het eindresultaat). De resterende buizen met groene uitslag en de roest op de verwarmingsbuizen moet de bewoner zelf laten vervangen.

Wanneer heb jij voor het laatst jullie WKK installatie bekeken? Wellicht een goed advies is om regelmatig goed te controleren of alles er nog goed uit ziet en of er geen lekkages of roestplekken zichtbaar zijn. Bel bij twijfel naar NUON (0800-0513) voor advies.